1. Konsola nie wyświetla obrazu na ekranie
Trafiła do mnie konsola Xbox One S (model 1681) model bez napędu. Konsola nie wyświetlała obrazu na ekranie. Po krótkiej diagnozie postanowiłem wymienić układ U8B2 znany jako Skaler HDMI, Tansmitter czy układ skalujący. Jest to SN75DP159 i jego wymiana nie sprawiła większych problemów. Po jego wymianie konsola zaczęła wyświetlać obraz poprawnie.
2. Konsola wyświetla błędy E101, E102, E106
Niestety konsola nie dawała za wygraną i nadal nie uruchomiła się do końca. Tym razem tuż po uruchomieniu pojawiał się błąd: E102
Podjęto decyzję o zabezpieczeniu zawartości dysku i wykonaniu kopii posektorowej. Kopiowanie trwało grubo ponad 30 godzin i zostało przerwane na około 30%. Tu należy wspomnieć, że klientowi zależało na czasie, konsola została dostarczona w piątek po południu i klient miał nadzieje ją odebrać dnia następnego. Niby było to możliwe (bez zachowania danych), ale klientowi dodatkowo zależało na wszystkich danych, (ustawieniach, grach itd.) a jak wiemy, dysk nie nadawał się do pełnego odczytu.
No to temat wydaje się prosty – wymieniamy dysk na nowy, stawiamy nowy system za pomocą OSU i po temacie, klient ma działającą konsolę bez danych… Naszym zadaniem NIE BYŁO ODZYSKANIE DANYCH Z DYSKU (co najwyżej kopia). Jest to zupełnie odrębna usługa, nie zawsze możliwa do wykonania w „domowych” warunkach.
Ani OSU1, ani OSU2, ani OSU3 nie zdołały się poprawnie zainstalować, błąd E10x pojawiał się po kilku sekundach, niezależnie od nośnika, z którego dokonywano instalacji, (Pendrive USB 2.0, Pendrive USB 3.0, Dysk M.2 po USB 3.0) Wyeliminowaliśmy także same dyski (HDD Toshiba, Seagate, SSD Goodram) w żadnej kombinacji nie chciało to działać. Nie zadziało także ręczne utworzenie partycji :/
3. Nieaktualna dokumentacja i poradniki wymiany dysku.
I tu (prawie) wszystkie poradniki mówiące o tematyce wymiany dysku / instalacji systemu można wyrzucić do kosza. Przytłaczająca większość z nich zapomina o pewnym istotnym fakcie:
Pisząc w skrócie i dużym uproszczeniu — jeśli Twoja wersja systemu (na konsoli) była nowsza, niż ta udostępniona w ramach pliku aktualizacji systemu offline (OSU1) to aktualizacja zakończy się niepowodzeniem. Żeby było weselej, Microsoft NIGDZIE nie publikuje informacji o bieżącej wersji OSU jest jedynie wzmianka na: https://support.xbox.com/pl-PL/help/hardware-network/console/offline-system-update, która jest MOCNO nieaktualna, ponieważ dotyczy ona jednych z pierwszych wersji systemu pochodzących z lat ~2016 !!!! (stan na dzień tego wpisu 10.03.2024)
Pozycja „najnowsza” oznaczona na żółto jest to wersja pochodząca dokładnie z 23 Marca 2016. Z kolei najnowsza z tej gałęzi (Version 1603, Threshold 2 R3) z 27 Kwietnia 2016. Trzeba zatem przyznać, że dokumentacja pozostaje nieaktualizowana od dłuższego czasu.
Nie wiemy zatem kiedy plik OSU zostanie zaktualizowany i w jakim czasie możliwe będzie odtworzenie systemu na nowym, czystym dysku (w przypadku całkowitego uszkodzenia dysku starego) i posiadania w miarę „świeżego” systemu. A w toku dochodzenia ustalono, że ostatniej aktualizacji te tej konkretnej konsoli dokonano 16.02.2024 do wersji 25398.3491 wydanej 14.02.2024, a więc 2 dni po jej opublikowaniu.
4. Odtwarzanie "System Update" oraz "User Content"
Można napisać, że kluczowa do działania konsoli jest partycja System Update zawierająca katalogi A i B oraz plik updater.xvd.
I tu wkraczają dawne poradniki, na których to preparowało się dyski i ręcznie wgrywało pliki. Największym problemem pozostawało: Skąd dorwać aktualne pliki…
Opcje były 2:
1. Posiadanie bliźniaczej sprawnej konsoli, która również została zaktualizowana i zgranie niezbędnych plików
2. Próba odzysku ze starego dysku.
Ostatecznie nasze oprogramowanie do odzyskiwania danych poradziło sobie ze wszystkimi plikami z partycji System Update, ratując tym samym sytuację :). Konsola uruchomiła się poprawnie (oczywiście bez danych użytkownika). Wiedząc już, że mamy konsolę „w stanie używalności” podjęliśmy kolejną próbę ekstrakcji danych z wadliwego dysku tym razem z partycji User Content. Partycja ta zawiera między innymi GRY, na których zależało użytkownikowi. Wiedząc, że dysk ma „dziury” kopiowanie następowało plik, po pliku. Sumarycznie po ~3 dniach udało się odzyskać prawie wszystkie gry (jedna tylko nie została skopiowana).
I tak udało się odzyskać następujące gry :
- 8C7A6CCD-246C-4955-AEB6-B32E64FD95FD – Minecraft [1.20.6004.0]
- 12D7B3AE-E998-431E-AEF8-91D546E66C82 – EA Sports FC 24 [1.0.85.48148]
- 0A044096-913D-4C40-9415-96CDB870AA5C – EA Sports FIFA 23 [1.0.83.20896]
- 1DAA6347-B6E1-4034-9269-785CA332FFBA – F1 23 [1.0.107.925]
- 316D7943-B12A-4E1C-934F-E52A26910E5C – FIFA 22 [1.0.77.45645]
- 4A617FCB-3C09-4AC5-9C4C-DC46B5263876 – Fortnite [1.0.3083.5064]
- 3D7EFD63-F26F-41D1-9F3E-F55DFEE68186 – Forza Horizon 4 [1.478.569.0]
- 3F89177A-8DF3-48E1-A31F-538CB209ED97 – Grand Theft Auto V [1.5.33.0]
- 4CDB5D74-128A-4793-9F91-D1A82760DE71 – UFC 4 [1.0.469.7070]