Stało się! Komputer nie działa! Odmówił posłuszeństwa w chwili gdy miałem wykonać ważny przelew lub znaleźć cenną informację. Co ja teraz zrobię? Nie chcę stracić moich danych ani ustawień. Jak powinienem przygotować komputer przed oddaniem go w ręce serwisanta, by po naprawie uniknąć dodatkowych niespodzianek? Jakie informacje przekazać fachowcom by maksymalnie skrócić czas serwisu? To pytanie powinien sobie zadać każdy użytkownik, któremu sprzęt odmówił posłuszeństwa i niezbędne będzie wezwanie fachowca.
Celem serwisu jest przywrócenie funkcjonalności systemu komputerowego do stanu w którym znajdował się przed awarią. Dlatego też użytkownik chcący zachować swoje ustawienia, pliki oraz skrócić czas serwisu i uniknąć dodatkowych konfiguracji po otrzymaniu sprzętu od informatyków powinien wykonać kilka kroków opisanych poniżej.
Jeżeli komputer się uruchamia zalecane jest:
Zachowanie spokoju. Krzyczenie czy kopanie urządzenia nie jest wskazane. Komputer nie jest głupi ani mądry, to tylko maszyna wykonująca polecenia, która może się zepsuć jak każda inna.
Przed przyjazdem informatyka wykonujemy następujące czynności:
- Gromadzimy hasła do komunikatorów (GG, tlen, Skype), kont pocztowych, serwisów internetowych,
- Gromadzimy informacje o zaistniałym problemie, o które technicy mogą zapytać np:
- Od jak dawna występuje problem?
- Jaka jest podejrzewana przyczyna awarii np. burza, uszkodzony przewód, ingerencja małych dzieci?
- Czy awaria wystąpiła podczas pracy przy komputerze czy po prostu ten nie chce się uruchomić?
- Czy problem pojawiał się już wcześniej?
- Czy przed awarią pojawiały się jakieś niepokojące komunikaty?
- Robimy (w miarę możliwości) kopię ważnych danych (pliki: dokumenty, zdjęcia, muzyka…), przenosząc je na pamięć przenośną (np. pen drive), nagrywając na płyty (np. CD,DVD), lub kopiując je z dysku C na inną partycję (np. D, E …),
- Usuwamy nośniki z napędu, odpinamy pamięci przenośne. Upewniamy się, że nic nie zostało w środku,
- Tworzymy listę najczęściej używanych programów (można napisać na kartce),
- Odszukujemy wszystkie płyty dostarczone podczas zakupu komputera (np. sterowniki),
- Przygotowujemy klucze licencyjne do programów i systemu operacyjnego,
- Przygotowujemy dane do połączenia internetowego (jeśli istnieją np. Netia, Neostrada etc.).
Jeżeli komputer się nie uruchamia:
Wykonujemy niektóre czynności z poprzedniego punktu np:
- Gromadzimy informacje o zaistniałym problemie
- Tworzymy listę najczęściej używanych programów
- Odszukujemy wszystkie płyty dostarczone podczas zakupu komputera
- Przygotowujemy klucze licencyjne do systemu operacyjnego oraz dane do połączenia internetowego
[tm_warning] Jeżeli nie wiemy co robimy:
nie odkręcamy obudowy,
nie ingerujemy w wewnętrzne podzespoły komputera,
nie wkładamy długopisów, śrubokrętów czy innych długich przedmiotów w dostępne otwory. [/tm_warning]
[tm_error] UWAGA! Nieprzestrzeganie zasad BHP oraz zaleceń serwisu może doprowadzić do porażenia prądem elektrycznym. Samodzielne próby naprawy mogą zagrozić twojemu życiu lub zdrowiu. Dodatkowo samodzielna próba naprawy może tylko pogorszyć sprawę i doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń. [/tm_error]
Kontakt z serwisem:
Jeśli przygotowaliśmy już wszystkie istotne informacje należy wezwać pomoc.
Tel. 888-222-994
Na państwa telefony czekamy od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 16:00
A co z prywatnymi informacjami, zdjęciami czy innymi plikami? Może jakiś program z hasłem zainstalować? A może jakieś prawo chroni konsumenta?
Można o ile komputer jeszcze działa. Jak się nie uruchamia to można poprosić o zdemontowanie dysku. A jeśli problemem jest dysk lub coś z systemem to każdy szanujący się serwis powinien mieć coś takiego jak etykę zawodową czy tez tajemnicę zawodową. Osobiście nawet nie mam czasu ani ochoty patrzeć kto co na komputerze. Ewentualnie podpisuj z serwisem umowę / czytaj regulamin.